Michal Bystrov, Uni Jazz 2012

3. 2. 2013

Trio Burian-Jeřábek-Janče je asi nejméně známou superskupinou na světě. To ale neznamená, že by nemohlo čas od času zazářit, tak jako na albu Buď moje slunce z roku 1992. Jan Jeřábek – pražský písničkář, grafolog a psychoterapeut – nyní přichází se zvláštní deskou, která utajenou slávu nestálé formace alespoň zčásti připomíná. Nahrávky pořízené na společném koncertě všech tří samorostů v Divadle Archa proložil písničkami ze starších cédéček, a udělal to tak šikovně, že nezainteresovaný posluchač nic nepozná.

Ač zdánlivě monotónní, hudebně je Jeřábkův projev stejně zajímavý jako jeho texty. Kytaru má, jak se říká, v paži a podobně jako kdysi Odetta či Dylan ji pod rouškou folkového žánru nabíjí bluesrockovým „drajvem“. Když se tento pevný základ obohatí o countryový slide a caleovské violoncello, může vzniknout vyslovený hit, jakým titulní skladba Mýlíš se, řekla Láska – ať si rozhlasoví arbitři plácají, co chtějí – doopravdy je. A to má text z pera dávného perského mystika!
V okamžicích, kdy se Jan Jeřábek pouští do básnění sám, začíná brnkat na intimnější strunu. Vědomé se často prolíná s podvědomým – ne náhodou v bookletu cituje Junga. Psychologické prvky ale mají burianovský nadhled a bývají shozeny dřív, než se nad nimi stačíme zamyslet: „Ve snu jsem viděl pohublou holku, zdála se mi tak trochu sjetá, uprostřed čela třetí oko, po oblečení ani veta.“
Přestože si autor bohatě stačí sám, nikdy není na škodu dát svou poetiku do souvislosti s něčím, co ji naruší. Zde tuto funkci plní booster, jehož nelítostná elektrická palba místy vhodně atakuje introvertní náladu Jeřábkových impresí. Lépe se tak vyjadřuje třeba deziluze, patrná v písni Vypadáte opravdu dobře. Úplně nejsilnější je Jeřábek v osobních, filozofujících, a přitom hořce střízlivých výpovědích typu Svět dýchá: „Často se mi zdá, že stojím kousek vedle sebe, šeptem si radím, jak se mám hýbat, poslouchám, jak ze mě vycházejí známé věty, našel jsem systém, jakým je střídat. (…) Jsem nadosah všemu za průsvitnou slupkou, nemůžu blíž, nemám to rád, občas je
mi divně z toho, jak tu s vámi žiju, i když se směju tam, kde se mám smát…“

CD Mýlíš se řekla láska, Jan Jeřábek, Galén, 2011, 52:21

Bystrov Michal